Juletræshøsten i gang.

Årets juletræshøst startede i frisk vind, sludbyger og mudrede kørespor. Der er udsigt til frost, og det bliver nødvendigt, hvis vi skal undgå at køre det hele i smadder.

Juletræsmarkedet for træer under 1,60 med småfejl (supermarkedstræer) er smadret og disse træer er stort set usælgelige. Jeg blev i går budt 28,- for denne type, og det er sådan ca. forarbejdningsomkostningerne. Så er der intet tilbage til plantning, jordleje og 7 års pasning samt risikoen for, at køber ikke har pengene, når det kommer til stykket.
Jeg har valgt at lade dem stå, så må vi i januar knuse dem, som står i vejen for de gode træer, som dog stadig giver et dækningsbidrag.
Her er et 2 år gammelt foto af den plantning, vi nu går og afdriver med 2,5 til 3,5 meters træer. Det går stærkt de sidste år i en plantnings liv:

p1020053-2

Det er et stort held, at jeg i tide så den voldsomme tilplantning med nordmannsgran i Tyskland og Polen. Der vil de næste år være en konstant overproduktion af nordmannsgraner, og spørgsmålet er, om det nogensinde igen vil finde et prisleje, som giver plads til danske lønninger og omkostninger i øvrigt.
Jeg skal så også samtidig lægge 7-9 år til min alder, og vurdere, om jeg mon til den tid gider være drivvåd fra morgen til aften i det meste at november og december måned.
Jeg fortsætter nok på hyggeniveauet, hvor et eventuelt tab er til at bære og en indkomst er noget kærkomment ekstra.

One thought on “Juletræshøsten i gang.

  1. Donald

    Dér var de overvejelser om markedet; ja jeg frygtede det, – og du har selv luftet den tanke tidligere, at der i perioder opstår overproduktion og dermed prisfald.
    Hvad kunne du ellers finde på? naboen her havde for 30 år siden en stribe *hør* – og jeg har set lignende for nogle år siden ved Hillerød.
    Kan det tænkes at der er mere forretning i underlige nicheproduktioner som “ølandshvede”?

    Svar

Skriv et svar

