Snepper.

Mine forventninger til sneppefald holdt stik.
Det var i går et fortrinligt jagtvejr med sol og let vind fra sydvest oven på det foregående døgns regn og blæst.
Det er lige sådan et vejr i november, som kan give mange snepper i skoven og det er denne oplevelse af, at skov og krat vrimler med snepper, som i jægersproget betegnes sneppefald.

Og sneppefald var det. Ikke en eneste såt dagen lang var uden snepper.
De lettede omkring benene på os der drev igennem med hundene og de snød skytterne den ene gang efter den anden med deres flaksende flugt og evne til at komme ud af ingenting.
6 snepper blev det til på paraden; men det var en brøkdel af, hvad der blev set.
Faktisk er et ofte os i driverkæden, som får de fleste snepper, for de flyver lige så tit bagud som fremad.

Jeg fik dog ikke skud til sneppe i går; men Zini arbejdede godt med dem. Særligt én sneppe vil jeg huske fra jagten.
Zini havde fært af den en rum tid i det lange stykke graner inden hun tog stand. Da hun rejste sneppen var den for lav til skud for mig; men så vendte den pludselig og steg bag ud til min nabo i kæden, Svend Løgn, som fik den i et herligt langt bagskud.

“Hvorfor skød du ikke selv?”
“Nåh, jeg tænkte, at det var synd, hvis du ikke fik lov at prøve at skyde til en sneppe her på dine gamle dage.” svarede jeg.
“Ja, for det havde nu ellers været sjovere for mig at skyde den, hvis du lige havde skudt et par forbiere på den først.”

Svend er en herlig gammel rotte i faget, har skudt snepper i snesevis og giver flittigt igen af samme skuffe som han selv får af.
Hans øgenavn skyldes, at han i festligt lag kan snakkes op til at give historier med større underholdnings- end sandhedsværdi, og den slags personligheder skal der plejes og værnes om.
Det giver jagtmiddagen farver og sandheden er, at manden virkelig har viden og erfaring på jagtområdet og samtidig er rigtig godt skydende selvom han ikke er nogen årsunge længere.

7 thoughts on “Snepper.

    1. natural2222 Post author

      Historier er jo ikke historie, så det hele behøver ikke at være den skinbarlige sandhed. Der fortælles for at underholde, ikke for at viderebringe fakta.
      Man skal blot holde sig dette for øje.

      Svar
  1. Donald

    Det er en særlig gave at kunne fortælle morsomme og historier om det er jagt eller hvad det er! Gad vide hvordan I undgår at ramme hinanden 😉

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Vådeskudsulykker er heldigvis yderst sjældne.
      Sikkerheden indskærpes før hver jagt. Ingen lave skud til flyvende vildt (Derfor skød jeg ikke til sneppen i ovenstående indlæg). Man færdes med knækket og tom bøsse mellem hvert drev. Der skydes ikke fremad i drevet til løbende vildt som f. eks. hare og ræv. Man hilser altid med løftet hat på sine sideposter, når man er blevet sat på post, som en ekstra sikkerhed for, at naboposterne ved hvor man står.

      Svar
      1. Donald

        Ja jeg var ikke helt sikker på at jeg havde forstået det med den lavtflyvende sneppe, men nu er jeg 110% med på både sneppen og bemærkningen fra Svend Løgn 🙂 tak for uddybning.

Skriv et svar

