På vej på træk.

Det blæser igen en stiv kuling. Vinden er tæt på at være på højde med kulingen ved juletid og igen er vinden i nordvest. Det er hårdt ved de nordfynske kyster og det bliver spændende at se hvad denne omgang kan påvirke, når der samtidig vil blive meget stor forskel på flod og ebbe i det kommende døgn grundet retningsskift i vinden fra nordvest til nordøst. Vejen ud til Enebærodde er i forvejen halvt forsvundet i havet, så måske gør denne blæst odden til en ø.

Jeg vil benytte blæsten til gåsejagt denne morgen. I går var der omkring 500 gæs på vinterrapsen ved stranden, og den hårde vind vil formodentlig få gæssene til at komme lavt ind.
Det er i al fald en chance som skal prøves. Så må vi se om det er muligt at holde varmen, for det bliver en kold morgen ude i strandkanten med vinden lige på.

8 thoughts on “På vej på træk.

  1. Jørgen

    Det virker som om blæsten har været ganske hård ved landskabet den seneste tid. Håber du får en god jagt denne kolde morgen.

    Svar
  2. natural2222 Post author

    Det gik rigtig fint. Det var det flotteste vejr og der var gæs og svaner i tusindvis.
    Jeg fik en enkelt gås og det samme gjorde min nabopost; men vi burde have haft to hver.

    Svar
  3. Ellen

    Det ER altså svært at få ram på de gæs!
    Her er kystlinjen også under hurtig forvandling – nu får vi at se, om det passer med, at vores hus ligger lige godt tre m.o.h. 😉

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Gæs ser ALT. Den mindste forandring eller bevægelse, og kursen lægges om. Vi prøver dem i morgen igen.
      Jah, det er altid spændende om målene passer. Men det skal nok gå med det gamle hus bygget i forstandige menneskers tid.

      Svar
  4. Eric

    Thi også jeg er kun her på træk, som Blicher skrev, og jeg var hellere sydpå, men det må vente.

    Det må sørme have været en kold fornøjelse, vinden er isnende. Vi har masser af gæs i Aalborgs gågader, men ikke af dem man må skyde …

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Vi må blive på pinden, selvom den er kold.

      Det var en kold omgang; men vi var klædt på til det. Vejret kunne ikke være smukkere. Kattegat mod nord, Nr. Næråstranden mod øst og hele tiden fugle på vingerne. Sangsvaner, knopsvaner, bramgæs, grågæs.

      Svar
  5. Elsebeth

    Min datter bor i Montana, og der har mange kvæg- og hesteavlere et par lamaer og/eller en flok gæs gående sammen med deres dyr på markerne tæt på bygningerne til at signalere, at der er noget/nogen, der skræmmer dyrene. Går man på vejen lige uden for hegnet og står stille for at kigge på dyrene, så står der hurtigt en lama lige indenfor, og gæssene skræpper helt vildt. Lamaerne får mig dog til at flytte længere væk, så jeg er uden for
    ‘rammevidde’. Herhjemme vogter man gæs, men der er det gæssene, der vogter …

    Svar
  6. Donald

    Ja vejret var smukt og koldt. Jeg skulle bare over til min søn og fortrød at jeg ikke havde taget handsker på — i bilen! –Før ville jeg ikke kunne påskønne bemærkningen om at den stærke vind kan bevirke at fuglene kommer lavt ind.

    Svar

Skriv et svar

