Svanefri.

Rapsen ude ved stranden har i nogle dage været besøgt af 20-30 sangsvaner.
Fugle i det antal er ikke noget problem. De æder rapsbladene; men kan ikke nå at skade rapsens vækstpunkter.
I forgårs var antallet dog pludselig oppe på flere hundrede, og i går var der over tusind sangsvaner og knopsvaner på de 22 hektar i skøn enighed om at gøre kål på rapsen.
Heldigvis var marken allerede i går så frosset, at der kunne køres med bil i plejesporene. Vi skiftedes til at køre marken rundt for at stresse fuglene til at fordele sig lidt mere jævnt i området; men efter en times tid var svanerne tilbage igen, og turen måtte gentages.
Og sådan gik dagen lige til solnedgang.

I modsætning til i går havde jeg i morges husket kameraet, for det er et flot syn, når hundredevis af store hvide fugle flyver afsted.
Jeg var afsted allerede ved solopgang, for svaner trækker ind fra havet allerede i morgengryet. Til min store overraskelse var der ikke en eneste svane i morges.
Jeg havde ellers hunden med, så han* kunne tage et par løbeture efter dem,

men han* kunne blot stå og høre enkelte sangsvaner i det fjerne:

Jeg glædede mig i solopgangen over vores effektivitet,

indtil jeg i kikkerten i det fjerne fik øje på to havørne ude på den tilfrosne strand.
Havørne har selv svaner respekt for, så deres tilstedeværelse er en kærkommen hjælp i forhold til at redde rapsen og har sikkert langt større indflydelse på svanernes forsvinden end en harmløs varebils faren rundt.

Til middag var der stadig ingen svaner på marken, og ved kaffetid var der kun en halv snes stykker. Det bliver spændende om ørnene har jaget en vedvarende skræk i livet på sangsvanerne.

*) Ved gennemlæsning af indlægget for bortlugning de groveste fejl opdagede jeg, at jeg pr. automatik havde brugt “Han” om Zini vel vidende at det er en tævehund.
På fynsk er hund et hankønsord; men i dag høres det sjældent og ses sikkert endnu sjældnere på skrift.
Jeg lader det stå, for det er måske sidste gang at denne fynske fejlagtighed i forhold til rigsdansk optræder.

8 thoughts on “Svanefri.

  1. Jørgen

    Det ville have spændende at se de mange svaner, men det er en flot solopgang. Jeg har lige i dag mødt naboens tæve og da jeg fortalte om det, kaldte jeg hunden han. Det gør jeg vist altid om alle hunde. Men jeg har vist ingen aner fra Fyn.

    Svar
  2. Ellen

    Både hunde og katte har altid heddet ‘han’ på gården hvor jeg kommer fra – uanset det egentlige køn. Det var først, da jeg i løbet af skoletiden kom i kontakt med tilflyttede københavnere, at der overhovedet var nogen der undrede sig over, at ‘han’ lige havde fået hvalpe eller killinger …
    Jeg kalder stadig, uden at tænke nærmere over det, alle dyr for han, så jeg tror faktisk ikke, det er et fynsk fænomen – nok snarere et bondefænomen, mon ikke?
    Jeg husker et ganske normalt spørgsmål blandt bønderne: “Er han en han eller en tæve?” 🙂

    Svar
  3. Lene

    Her er der også fyldt med svaner og gæs, men da det er resterne af kartoffelmarkerne hos os, de går løs på og vi ikke har nogle vinterafgrøder, så nyder vi dem bare 🙂 Landmanden var på gåsejagt nytårsdag, 22 gæs fik de, de tre jægere var helt høje bagefter.

    Svar
  4. Donald

    Det er nu godt at vide at dansk ikke altid behøver at lyde eller skrives som rigsdansk – Zini er en flot hund, *han* tager sig godt ud på billedet, hvor han ser ud imod horisonten. Det var noget af det første jeg lærte om hunde: De skal ikke se ned i jorden hele tiden 🙂

    Svar

Skriv et svar

