En tand til.

I lørdags var det vejr til duetræk om formiddagen med hård vind og lidt byger.
Vi havde heldet med os, duerne kom i en jævn strøm ind mod den enligtstående poppel og den lille granplantning ved Tuekæret.
Zini apporterede villigt, selvom skovduer har løse fjer og derfor let giver hunden ubehageligt mange fjer i munden.Det lykkedes os 5 jægere at få 37 skovduer med hjem. Det har et skovduetræk i Tuekæret aldrig givet før, og jeg har trods alt været med på jagt i området siden jeg kunne stavre afsted.

Nu burde der været et billede af 37 pjuskede duer på rad og række; men billedet er i stedet fra vildtkameraet i Albertmarken, som også bliver godt besøgt og hvor duerne er langt smukkere:

 


Selv når duetrækket er hektisk er der perioder med ro, og under en sådan opdagede jeg, at jeg havde brækket et lille stykke af en kindtand.

Men min tandlæge er død!
Døde pludseligt på boreplatformen midt i sit elskede tandlægearbejde på sin klinik i den nærmeste by.

Han må have været først i 70-erne; men arbejdede stadig for fuld skrue og passede ved siden af klinikken den jord som generationerne før ham havde gjort.
Hans slægt var også her i landsbyen ved de ældste bevarede opgørelser fra 1662.

Sønnen er heldigvis også tandlæge, så jeg må se om han har mod på at arve mig som patient.
Hans far og jeg havde ellers en aftale om, at han skulle blive ved så længe, at han kunne nå at give mig et gebis og derved spare mig for et tandlægeskift; men der var så én vi glemte at få med på aftalen.

6 thoughts on “En tand til.

  1. Ellen

    Det må da godt nok have været en temmelig ubehagelig oplevelse for en eller anden patient, hvis han sådan døde lige midt i det hele!
    Du må have det gebis – så er der da kun et par besøg tilbage hos sønnen – mon ikke han er med på den? 😉

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Næppe. Jeg har -helt uretfærdigt- heldigvis alle mine tænder i naturlig udgave endnu bortset fra en enkelt som røg i ungdommens mod, da jeg fik en harmonika i hovedet. (Den historie må vi have en anden gang.)

      Svar
  2. Jørgen

    Når duejagten giver så mange duer, at det er rekord, får jægerne så er due-ligheds-tegn?
    Det må siges at være en god måde at dø på, når man er så glad for arbejdet som tandlægelandmanden tilsyneladende var. Håber tænderne holder.
    Jeg har i øvrigt læst om Julias primula’er og skrevet lidt herom med et link.

    Svar
  3. Donald

    Uha, du har også set tænderne forsvinde. Det bekymrer mig, for selv om jeg kan se det komme om 10 -15 år, så tror jeg det er ret ubehageligt at have gebis.
    Ros til Zini! Tænk at hun kan holde ud at have fjer i munden!
    Så hellere kommentere på duerne! Hvordan smager sådan én – man siger jo at de kan være fede, men er det rigtigt? Skal de spækkes for at give en god smag?

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Duer smager som….duer. Det er for mig en herlig spise. Mørkt kød, 90 % er brystkød. Korte fibre. Er du uheldig at få en gammel fugl, er det bedst at have beholdt sine egne tænder; men rigtig gamle fugle er sjældne. Duer har en meget høj udskiftningsprocent.

      Duer er bestemt ikke fede; men jeg synes generelt det er en stor skam at spække vildt. Svinesmagen overdøver den fine vildtsmag, og det er kun et spørgsmål om langsom stegning lige akkurat til fuglen er gennemstegt og ikke længere. Brug evt. stegetermometer. Den skal have som kylling.

      Brug evt. en stegeso eller steg med låg så snart fuglen er brunet i panden.
      Put nogle gulerødder, pastinakker og persillerod ved og lad det hele simre sammen. Der bliver en herlig flødesovs. Hvide pillekartofler og lidt ribsgelé; så er den der!

      Svar

Skriv et svar

