Tyverisikring.

Jagtsæsonen lakker mod enden.
I går var jeg til den sidste fællesjagt i det smukkeste solskinsvejr. Det er ikke til at forstå, at vi nærmer os midvinter.

Jeg har arbejdet en del med Zini for at vænne hende af med at lægge det vildt hun apporterer fra sig for tidligt, og i træningen går det fint, så på denne jagt var jeg spændt på, om hun fik en chance for at apportere.

Vi havde kun gået få meter i dagens 2. såt, da Zini fik stand ved nogle brombær. Jeg kom hen og fik hende til at rejse fuglen. Det var en sneppe, som vi fik sendt fremad mod skytterne, og egentlig var jeg et øjeblik lidt ærgerlig over, at jeg ikke bare skød den i bagskud for Zinis skyld; men den slags gør man altså ikke, hvis man kunne tænke sig at blive inviteret en anden gang.

Da vi kom frem, havde skytten foran skudt sneppen; men den var ikke fundet endnu.
Zini fik fært af den, og begyndte apporteringen; men så kom der to andre hunde, da hun var 8-10 meter fra mig.
Straks lagde hun fuglen mellem forpoterne og stod klar til at forsvare sig, hvis de ville tage den. Jeg fik de to andre hunde væk; men hun turde ikke tage fuglen igen, blev stående ved sneppen og jeg måtte pænt hente den hos hende i stedet.
Det er ikke godt nok! Vi må arbejde videre.
Det hele skyldes med ret stor sikkerhed, at en anden hund på et tidspunkt har taget et stykke vildt ud af munden på hende.
Jeg må låne en hund et sted som kan være med ved apporteringstræningen, så hun ikke længere opfatter alle andre hunde som tyveknægte.

Senere på dagen apporterede hun fint en blishøne og en troldand. I de to situationer var der ikke andre hunde, og så kørte det lige efter bogen.
Troldanden var en herlig sæsonafslutning. Den kom i højt indover i rent spidsskud. Jeg svingede godt igennem og Zini kom fint og afleverede fra hvedemarken bag mig.
Så godt går det langt fra altid.

Nu samles der kræfter til nye jagter. Hun er helt bevidstløs efter sådan en dag; men fløjter jeg, er hun klar igen.

I dag bliver jagten uden hende. Jeg vil ud at se, om det skulle muligt at træffe en dåhjort i fornuftig størrelse.

8 thoughts on “Tyverisikring.

  1. Ellen

    Den tyvagtige hund har da heller ikke været for godt opdraget, hvis ellers du har ret i din teori, men usandsynlig virker den ikke.
    Mine forældres hund gik trofast i plovfuren efter far hele dage, når han pløjede. Det var lige før, hunden var for træt til at spise, men hvis far raslede med bilnøglerne, var den der også fluks igen. Den gik i øvrigt altid hen og ventede ved den rigtige af de to biler, og vi fandt aldrig ud af hvordan den vidste det. Nøglelyden?

    Svar
  2. Jørgen

    Det er en interessant beskrivelse af hvorledes indlæring finder sted. Der skulle bare en enkelt begivenhed til før læringen sad. Spændende om aflæringen kommer til at gå tilsvarende gelinde.

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Ja, det bliver spændende; måske lidt for spændende.
      Det er undertiden svært at få unoderne ud af kroppen på en hund.

      Svar
    1. natural2222 Post author

      Som jeg skrev ved Jørgen, kan det blive svært. Jeg vil forsøge træningen med en anden hund, som ikke stjæler så hun bliver mere ligeglad med andre hundes tilstedeværelse.

      Svar
      1. Anette

        det nok den bedste vej.. men ja unoder og frygt er svære at få ud af en hund… kræver ofte meget træning.

  3. Donald

    Tænk engang, jeg forstod ikke historien rigtigt i første omgang. Jeg læste den i går men blev afbrudt og tænkte at det var godt at Zini fandt færten; og det var klogt, at hun lagde byttet for at forsvare den, hvis de andre hunde ville tage den. – Det troede jeg! Men man bliver klogere.
    Det er utroligt som du har fået den til at hjælpe med jagten. Den skal nok få lært det her med at de andre jagthunde ikke er fjender, hvis du låner en anden hund.

    Svar

Skriv et svar

