Og så fik rapsen noget at leve af.

Vinterrapsen har fået gødning. Eneste undtagelse er Krogen, hvor det stadig er for vådt til at køre.
En del af Krogen har været grusgrav tidligere, så selvom der er drænet er jordstrukturen stadig ikke helt, som når de underliggende lag har ligget urørt siden istiden.
Vejrudsigten er god med sol og pæne temperaturer forude og problemerne med at køre i Krogen er årligt tilbagevendende, så rapsen fik en pæn stor madpakke med i efteråret i form af nedfældet minkgylle, så den lider ingen nød foreløbig.

Markerne er generelt pænt tørre efter årstiden. Der er ikke mange oversvømmelser og våde huller at køre udenom.

Ude ved vindmøllen er der dog et hjørne med vand; men det er nok et problem, som stammer helt ude fra de inddæmmede områder i reservatet, og derude er forsumpning en æressag.
Det er nok billigere at lade den hektar ligge hen fremover end at formå nogen til at oprense render derude. Det er forpagterjord, så det må bliver ejernes afgørelse.
Det er blot lidt ærgerligt, for det er rigtig god og veldrænet jord, hvis ellers lodsejerne nedenfor ville leve op til deres forpligtigelser.

Forår er det. Viberne leger, lærkerne hænger i luften og harerne springer omkring.

7 thoughts on “Og så fik rapsen noget at leve af.

  1. Donald

    Det ser også ud som om det meste jord her er “køreklar” og man kunne også lugte noget forleden. Ikke længe, og egentlig en god forårsfornemmelse. I går hørte jeg endelig en lærke.
    Jeg er ked af at man lægger produktionsjord brak. I går var der en DR-udsendelse eller nyhed om at der var mindre natur i Struer end der er i Tåstrup, fordi man i Tåstrup udover bebyggelser har etableret vestskov, kunstige bakker, kanaler mv. De mente at der ville opstå mere artsrigdom efterhånden.

    Jeg har ikke set nogle dybtgående analyser af henholdsvis “natur” og artsrigdom, så jeg vil ikke udtale mig. Men det generer min økonomiske sans når vand fra det nyanlagte vådområde breder sig. Måske man skulle trøste sig med, at der er store områder i Polen, som du har været aktiv med, og som virkelig fungerer godt.

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Dette med at fastsætte hvad natur egentlig er, kan der komme lange og til tider uudholdelige debatter ud af.
      Jeg er, som du, ked af at lægge produktionsjord brak, når man ser på, hvor små fødevarelagre verden har målt i forhold til dagsforbrug. Vi ligger, så vidt jeg ved, i øjeblikket på verdensplan med lager svarende til 72 dages forbrug. Det må vel siges at være et minimum, hvis der skulle støde noget til.
      Det arabiske forår (Towligt navn) startede i december 2010 bl.a. med baggrund i forhøjede fødevarepriser. Jeg husker tiden som god med hvedepriser 50 pct. over normalen :-).
      Men fødevaremangel er for langt fremme i forhold til forbrugere og vælgeres næsetip, så vi lægger marker øde.

      Svar
      1. Donald

        Ja – de store perspektiver bliver ignoreret – eller rettere, der er ikke ret mange, der er i stand til at se dem, og fagfolk taler til døve.

  2. Jørgen

    Det er godt der er styr på det og vejret er også fortrinligt her idag. Blomsterne slikker solskin, men jeg så ingen bier medens jeg for lidt siden giki haven og ordnede. I min alder er det rimeligt at glæde sig over det stadig lader sig gøre.

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Jeg synes også, at jeg selv er blevet bedre til at stå stille og nyde.
      Selvom dette med alderdommens herligheder er stærkt opreklameret, er evnen til den stille nydelse et positivt alderdomstegn.

      Svar
  3. Ellen

    Dejligt med forår og dejligt for jer, at der ikke står for meget vand … jeg har lige været nord for Limfjorden, hvor der stod skræmmende meget vand på stort set alle marker.

    Svar

Skriv et svar

