Forårshøjtryk.

Hveden får den første lille portion gødning i disse dag og den pløjede jord tørrer godt op. Det er køligt, blæsende og tørt så der er en ret stor overfladefordampning efter årstiden.

Jorden er fin lys i toppen; men nede under overfladen er der stadig fugtigt, så det er let at forgribe sig og ødelægge jordstrukturen. Vi sidder på hænderne og lader næste uge komme inden såningen går i gang.

Jeg har en enkelt sentsået hvedemark, hvor jeg stadig mangler at samle sten. Den kan der afreageres på i løbet af weekenden, når startgødskningen er vel overstået.

Sangsvanerne gnasker stadig løs i rapsen. Vi jager dem væk tre gange daglig. Om ikke andet får hund og svaner da en del motion, og der er en klar tendens til at antallet mindskes.
Ved at flytte vogne og tomme vandtønder rundt i marken kan vi flytte svanerne fra den ene del af marken til den anden. Det fordeler presset på planterne og derved reducere den totale skade på marken.
Svanerne burde begynde trækket mod nord i begyndelsen af april, og så må vi håbe, at de ikke når at ødelægge alt for meget inden da.

Vi har haft flotte solopgange i denne højtryksperiode, og solopgangen kravler lige så stille mod nordøst.
Snart er det forårsjævndøgn.

6 thoughts on “Forårshøjtryk.

  1. Ellen

    Jævndøgnet er tæt på, ja, og så kommer de flotte solopgange igen lidt for tidligt til, at jeg når at få glæde af dem – medmindre jeg vågner i utide. Det er kun ideelt i få måneder om året, men man kan ikke få alt …
    Du ser den vel stå op nærmest hele året? 😉

    Svar
  2. natural2222 Post author

    Det er sjældent, at jeg ikke er oppe ved solopgang i juni og juli. Det er klart den bedste tid at stå tidligt op, og i de to måneder sover jeg sjældent længere end til kl. 3.
    Jeg tjente et sted, hvor vi startede med at malke kl. 3:30 om sommeren. Køerne skulle hentes i marken inden kl. 3 så de kunne stå bundne og faldet til ro og dermed klar til malkning 3:30.

    Svar
  3. Donald

    Det er da godt at man i det mindste kan formindske skaderne! Hvorfor mon svanerne ikke allerede er flyttet til andre marker? Heromkring virker det, som om svaner og gæs vælger nye steder hver anden dag; men det skyldes måske at de har vådområderne ved Arresø at overnatte på.

    Hvor må det gøre ondt at sidde på hænderne … nå men jeg tror nu ikke helt på at det er omsonst med noget fritid, det virker som om du altid har noget at se eller gøre eller læse eller regne på. Jeg kan godt lide at udnytte formiddagene, vejret har været meget bedre formiddag end eftermiddag.

    Svar
  4. natural2222 Post author

    Det ER sært, at svanerne vælger den samme mark gang på gang. Måske er det netop fordi marken har hav på to sider. Det sparer den del flyvning, og så vælges besparelsen med tilhørende bøvl med bortdrivelse 3x dagligt

    Svar
  5. Donald

    Angående at hente køerne ind om sommeren, kl.3, hvis det var før man indførte sommertid eller “sommertidsforskydning”, så var det jo lyst kl.03. Jeg kan huske nogle lykkelige år hvor jeg var oppe klokken 3 om morgenen, men det var før sommertid. Man kunne få morgenbrød allerede kl 3 hvis man gik til bagindgangen hos en bager på Englandsvej i nærheden af kollegiet.

    Svar

Skriv et svar

