I Gang.

Der er kommet gang i forårsarbejdet!
I forgårs blev Damhave pløjet. Stykket vil være klar til såning i dag, hvis den lovede morgenregn udebliver eller holder sig under 1 mm.

Vårbygsåningen startede hos min kollega i går. Vi har skiftet såmaskine, så det var lidt spændende at se, om alt fungerede efter planen. Heldigvis gik alt godt.
Det er samme mærke rotorharve og såmaskine, blot adskillige årgange nyere.  Faktisk er det en demo-maskine fra i fjor, som vi fandt til en fornuftig pris hos en forhandler mellem Lübeck og Berlin. Det gamle såsæt havde været over rigtig mange hektar i sit lange liv og udskiftningen var tiltrængt.
Alt fungerede; men den trængte til at komme et sted hen i verden, hvor smedes timeløn er en anden end i DK.

Det var planen at begynde pløjningen i Dyrlægemarken i løbet af i dag, hvis ellers vejret vil det. Den mark er pletvis lidt mere til den fugtige side, så det er med at bevare roen, hvis det viser sig at være for fugtigt.
Det er trods alt stadig marts måned, så der er tid nok.

-Og sangsvanerne!
Det var indtrykket, at svaneplagen var aftaget så meget, at fugleskræmslerne kunne tages væk.
Jeg tog derfor ud i marken i aftes for at rydde op. De fleste skræmme-effekter var samlet sammen uden at se en fugl; men bedst som jeg kommer over bakken til den bageste del af marken letter der 75-80 fugle.
De sidste skræmsler tog jeg dog med også. Så må vi se om det hævner sig og en ny svaneinvation starter.

4 thoughts on “I Gang.

  1. Jørgen

    Ganske som havefolket må bevare roen, lyder det som det samme gælder for landmanden.
    Gode ønsker for forårsarbejdet.

    Svar
  2. Ellen

    Der er en eller anden, der har spist min kommentar! Det var selvfølgelig en af de mest begavede, jeg nogensinde har skrevet, men nu kan jeg ikke huske hvad jeg skrev 😉

    Svar
  3. Donald

    De er først nu i går og i forgårs (10-11 april) at marken overfor Vejby er blevet pløjet (og harvet) og bagefter tilsået. Jeg tror den var for våd indtil april.

    Svar

Skriv et svar

