Ringdrossel

Jeg stod forgårs i stuen hos Ældstesønnen og talte i telefon med Polen om vind, vejr og afgrødeudvikling, da jeg opdagede, at en af solsortene i haven i virkeligheden var en ringdrossel.
Så måtte jeg lige bede Woljek om en kort pause i samtalen, medens familien blev kaldt til vinduet for at se med. Jeg har kun én gang tidligere set en ringdrossel. Det var i Kile på græsmarken langs blommehegnet for mange år siden.

Selvfølgelig var fuglen fløjet inden nogen fik fundet et kamera frem; men der findes et hav af flotte fotos på nettet.
Her er det F&N med tilhørende gode beskrivelser. Min observation passer fint med, at hovedtræktiden er i april.
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=528

Vejret i disse dage er lavtrykspræget med megen blæst og en del byger. Det er heldigvis ikke blevet til de store nedbørsmængder. Indtil nu kun 8-9 mm; og heldigvis er vi færdige med at så, for vejrudsigten lover alt andet end såvejr de næste mange dage.
Byggen er begyndt at titte frem. I løbet af i dag vil det sikkert være muligt at se sårækkerne.

 

10 thoughts on “Ringdrossel

    1. natural2222 Post author

      Det er nok også lidt af en tilfældighed, hvor de holder hvil på trækruten.
      Ringdroslen var blevet set igen i går på samme plæne.

      Svar
  1. Jørgen

    Farmer, vil du se efter om kommentarer til forrige indlæg er havnet i spamfilteret og anerkende dem. Jeg bruger her en anden email, men det ville jo være fint om jeg kunne slippe ud af den klemme.

    Svar
  2. natural2222 Post author

    Ud over disse to kommentarer har jeg den seneste kommentar fra dig fra d. 10.04. ang. såning.
    Men der ligger 3 kommentarer fra dig i spamfilteret. Hvordan mon man får WordPress til at forstå at dine kommentarer ikke er spam?

    Svar
    1. Jørgen

      Du kan sætte flueben ved de tre kommentarer og klikke på feltet ikke spam øverst, hvis du gider prøve. Måske går det så i orden igen. Ellers bruger jeg blot en anden e-mail.

      Svar
      1. natural2222 Post author

        Uha, jeg er nervøs for, at jeg i stedet for at godkende dine 3 spammede kommentarer er kommet til at fjerne dem helt.
        Håber at du bærer over med mig og bruger den anden mailadr. i stedet.

  3. Ellen

    Det er altid en god følelse af være heldig at se en sjælden fugl. Jeg har aldrig set en ringdrossel, men det er så heller ikke ret tit, man har chancen.

    Svar
  4. natural2222 Post author

    Ringdroslen er kun trækgæst, med undtagelse af et enkelt ynglepar på Bronholm i 1930-erne, så det er under afdelingen for rent held at se fuglen.
    Hvordan får jeg spamfilteret til at lade Jørgen slippe igennem?

    Svar
    1. Ellen

      Bare jeg kunne svare dig entydigt, Farmer – hos mig virker det stort set altid bare at fortælle filteret, at det ikke er spam og så derefter godkende kommentaren, men det sker, at WP lever sit eget liv i en periode og så pludselig opfører sig ordentligt igen.

      Svar
  5. Donald

    Jeg vidste ikke, at der fandtes ringdrosler. Wikiwand com de har også flotte billeder og god beskrivelse. Jeg har flere gange været heldig at se smukke og/eller store fugle på mine ture ved skov og strand, men jeg ville ikke kunne kende en ringdrossel – heller ikke selv om jeg havde set den ved et blommehegn for mange år siden! 🙂

    Ang. spam-filter, jeg siger som Ellen – du må ned og kigge efter nogle gange. Her slap der til sidst en kommentar igennem, så jeg opdagede, at der var noget galt. Måske var det fordi Jørgen har skiftet mail-adresse, at kommentarer fra ham havnede i spam-filteret? Det ville egentlig være meget logisk; en spammer ser hvem der har kommenteret og bruger et af navnene med med anden mail.

    Svar

Skriv et svar

