Naturen indhenter det forsømte.

Ups. Dette indlæg skrev jeg d. 19. maj; men det er af en eller anden grund ikke kommet ud; men det viser fint, hvor stærkt det går. Nu denne morgen er alle syrenerne udsprungne:

Det har været sommerdage på det sidste efter en kold start på maj.
Rapsen er stadig i fuldt flor. Man skulle tro, at den afgrøde forsøger at gøre det godt igen efter sidste års korte blomstringstid og tilhørende dårlige udbytte.
Der er langt i mål, og endnu er der ikke sat et eneste brugbart frø; men udgangspunktet er både smukt, duftende og lovende.

16. maj skød jeg en gaffelbuk ved Iglekæret. Det var en premieredag i silende regn; men siden har det været smukt vejr med temperaturer op til 26 grader.

Hveden er ved at sætte fanebladet igennem, og det skal såmænd nok passe, at den er i gang med at indhente det forsømte, så det første aks er synligt til d. 28. maj, som det hedder sig, at det skal være.

De sydvendte af syrenhegnene er næsten sprunget ud; farven er i al fald synlig:


De seneste to dage er det blevet til en middagslur her i det fri i grøften med udsigt til bæk, græs og Jakobs Skov, hvor gøgen er vækkeur.

Maj er værd at vente på.

5 thoughts on “Naturen indhenter det forsømte.

  1. Ellen

    Hvor hyggeligt. Jeg hører også hele tiden gøgen her hos os nu … jeg mindes ikke at have hørt den sidste år, men det kan nok ikke helt passe. Jeg har et ret ambivalent forhold til den nassefugl, som ikke gider passe sine egne unger!

    Svar
  2. Jørgen

    Der er fart på nu – men det har nu fint at se tulipaner blomstre længe i år. Nu har de alle fået solstik.
    Herligt med en lur i det fri. Her høres gøgen ofte – og af og til ses den fare forbi.

    Svar
  3. Donald

    Ja den forløbne uge har været så skøn – alting gror, også min forsømte Deutzia, som nu får hospitalspleje og sætter nye knopper og skud – tak for råd.
    Jeg vil se om hveden her er kommet ordentligt igang, men jeg har ikke været så godt gående de sidste par uger. Det kan dog bekræftes at også her er rapsen slet ikke færdig med at blomstre. Den er simpelthen overvældende. Jeg skal se, om jeg kan måle højden et par steder.

    Svar

Skriv et svar

