Ved Elbens bred.

Det blev blot til et lille døgns tid i det danske midt i sidste uge, så gik turen til Lüneburg på 3½ dags bukkejagt med indbygget studie af, hvorledes man tackler afvanding af det flade landskab ved Elbens bredder.
Som i Danmark var det en meget varm periode, som herhjemme bevirkede rapsens bratte afblomstring og begyndende tørkeskader på sandpletterne.

Smukke jagtdage var det i et herligt kulturlandskab, hvor græs fylder langt mere i sædskiftet end herhjemme.
Særligt morgenerne er smukke, og på det tidspunkt af dagen er der næsten ingen baggrundsstøj fra trafik og anden menneskelig aktivitet.
-Og så passede det fint ind i min døgnrytme at starte dagen kl. 2:45 for at nå at være på plads i engene inden daggry og senere indbygge en lidt udvidet middagssøvn.

Rådyr var der mange af, og i området har 5-10 procent af dyrene sort pels i stedet for den normale grå/røde.
Disse sorte bukke er eftertragtede trofæer, så hvis ikke der skydes en betydelig mængde almindeligtfarvede bukke væk, bliver den sorte bestand stille og roligt fortrængt. Det var derfor de almindelige røde bukke, som jeg -ved at kende én, som kender én- endnu en gang fik mulighed for at jage.
Det blev til 4 bukke for mit vedkommende og gode naturoplevelser, og indtil videre 8 fundne tæger på kroppen. I den varme var det uudholdeligt at pakke sig totalt ind, og det havde sikkert heller ikke hjulpet meget.

Jeg så i år kun sorte rådyr, hvor det var så mørkt, at fotografering var umulig; men for et par år siden var jeg mere heldig. Sådan ser en sort rå ud:

4 thoughts on “Ved Elbens bred.

  1. Jørgen

    Ikke dårligt at nyde tilværelsen som du gør det. Vi har mange gange overnattet i Stendal, få km fra Elben, men vi har ikke besøgt Tangermünde endnu. Kunne godt tænke mig at gå en tur langs floden, så planlægningen må hellere indbefatte en miniferie på de kanter.

    Svar
  2. Ellen

    Haha, Farmer … “-Og så passede det fint ind i min døgnrytme at starte dagen kl. 2:45” – hvis vi to havde været gift, havde vi aldrig fået børn, tror jeg 😀
    Ja, Tyskland er mange steder et rigtig flot land – du er jo bl.a. skyld i, at vi så nogle skønne steder, da vi var på Tremsbüttel slot lidt nord for Hamburg.

    Svar
  3. natural2222 Post author

    Det ER en nogen speciel døgnrytme jeg holder mig.
    Godt, at I nød tysklandsturen. De alt for få gange vi har givet os tid til afstikkere fra de tyske motorveje, er vi blevet positivt overraskede.

    Svar

Skriv et svar

