Ost, og så afsted igen.

Efter turen til Holland nåede vi lige et tur på det årlige madmarked i Svendborg.
Det er særligt De Nordiske Mesterskaber i Ost, som har min interesse. I år var der 91 oste tilmeldt. Muligheden for -for et nærmest symbolsk beløb på 85,- kr – at smage sig igennem hele udvalget, kan man jo ikke lade gå fra sig, og i år var der virkelig mange kvalitetsoste i alle kategorier.
Jeg var ikke helt enige med dommerpanelet i deres afgørelser og især var jeg uenig i deres valg indenfor blåskimmeloste; men smag og behag er forskellig, og dommerne belønner nytænkning. I dette tilfælde at der til vinderen var tilsat kirsebær.
Skal der kirsebær til min skimmelost, skal jeg nok selv tilsætte dem.

 

 

Resten af ugen er gået i det polske med regnskabsafslutning og lidt morgen- og aftenadspredelse i skoven.
Jeg havde Zini med, så hun kunne prøve at at gå på spor. To af de fire bukke jeg fik på turen gik 20 til 30 meter. Begge med en hjertekugle, så der var meget schweiss. Ideelt for en nybegynder, og det gik også fint med at følge sporet og blive ved dyret.

De to dyr som faldt i skuddet slæbte jeg tilsvarende 30 meter, så hun også kunne træne med at finde dem.

Det er mig stadig en gåde, at det ikke vrimler med turister fra nær og fjern. Man går fra den ene naturperle til den anden.
Bævere, sortspætter, ørne, kronvildt, vildsvin, traner, storke i enge med høduft.
Alt sammen til priser der stadig er helt uhørt lave.

Men for os få som har fundet herlighederne giver det så meget mere at nyde stort set uden at skulle dele med nogen.
Så bliv endelig væk en rum tid endnu.

 

4 thoughts on “Ost, og så afsted igen.

  1. Ellen

    Jeg kan godt forstå, du nyder, at det ikke vrimler med turister – det er jo hvad enhver turist ønsker sig 😉
    Har du et stednavn … evt. på en af de lidt større byer i nærheden af ‘din’ plet, og er der gode overnatningsmuligheder, når man ikke lige har sin egen gård dernede?

    Svar
  2. natural2222 Post author

    Vi boede her

    http://www.trzebielino.szczecinek.lasy.gov.pl/kwatera#.WVmXFlFpyUk

    denne gang.

    Jeg ved ikke, om de kun udlejer i forbindelse med jagt. Ej heller, om det er muligt at få en tysk/engelsktalende i røret, hvis man ringer.
    Området omkring Polanow lidt nordligere er også smukt, og i det område er der en del hoteller og B&B.
    I Polanow er der et rigtig dejligt sted også. Jeg kan blot ikke lige finde et link i dette øjeblik, hvor jeg er på vej ud ad døren.
    Jeg kommer tilbage til det senere.

    Svar
  3. Donald

    Jeg kan ikke forklare, hvorfor jeg ikke har lyst til at besøge Polen – måske hænger det sammen med en dum hændelse i 1991 ved en tankstation og overgang fra Czechoslovakiet. Man måtte ikke medbringe Tjekkisk valuta, så jeg spurgte manden, som sagde det om han ville have de penge, jeg havde, (det var småpenge). Men det ville han ikke. Hvad skulle jeg så gøre – det vidste han ikke. Jeg kunne ikke se nogen bøtte med “læg ubrugte penge her” eller noget, tanken var fuld osv. – så efter nogen parlamentar blev jeg irriteret og fortalte min søn at det ville jeg ikke være med til, så vi kørte hjem over Dresden (en smuk tur).
    Jeg forstår stadig ikke, hvad det var for misforståelser, som har spillet ind dengang.

    Svar

Skriv et svar

