En kort pause på 43 år.

Det bliver i øjeblikket til så mange jagtture, at der ikke er tid til at skrive om dem.
Fredag, lørdag og søndag tre fulde jagtdage i streg. Mandag og tirsdag stod i landbrugets tegn.

I går eftermiddags var det så andetræk på Sydvestfyn. Helt ude ved vandkanten med den herligste solnedgang og et godt træk.
Det blev til 7 ænder i aftes; men der burde have været mindst 2 mere. Jeg skød forbi begge gange, hvor ænderne kom til min post. Det er hurtige fugle, og jeg fik slet ikke sving nok i bøssen til at komme frem på dem.

Lørdagen må også lige nævnes. Det var vores egen jagt i Kile, der drives sammen med nabogården, som det hele min levetid har været gjort.

Jeg holdt min første jagt hjemme i oktober 1974, hvor jeg lige havde fået jagttegn i december året før. Ved den jagt havde den daværende nabo inviteret en gæst, som min nuværende nabo ved tilfældighedernes sammentræf også havde inviteret til i lørdags.
Altså skulle gæsten og jeg jage sammen igen efter 43 år.

Kæmpe oplevelse og en masse snak om gamle dage.
Jeg havde i gemmerne et foto fra dagen i 1974, og det var naturligvis morsomt; men samtidig lidt sørgeligt, for mange af jægerne på billedet er døde og borte.

Ole klarer dog gåturene uden problemer og skyder stadig rigtig godt, selv om der er kommet 79 årgange i hans kalender.

5 thoughts on “En kort pause på 43 år.

  1. Jørgen

    Tiden jager afsted med den ene jagt efter den anden, men det interessante er egentlig tanken om den korte pause på 43 år. Tidsgabet ved sådanne møder er stort set umuligt at forholde sig til, jvf, også din begejstrede omtale af mødet med den 79-årige gæst.

    Svar
  2. natural2222 Post author

    Selvom alderdom er noget opreklameret bras, er det positivt, når disse tidsgab nærmest ikke registreres, og snakken starter, som havde man blot forladt selskabet for at gå en tur på toilet.

    Svar
  3. Ellen

    Det er så dejligt med sådanne møder, og jeg elsker disse gamle billeder.
    Hvor er du på billedet? Du må jo have været en grøn knægt på bare 18 år, så nogle af personerne kan jeg godt udelukke …

    Svar
  4. Donald

    Det er mange gode jagtdage, når man ikke kan nå at skive om dem! Men altså, den ene ting, at der skal sving i bøssen, når ænderne kommer forbi i passende skydeafstand, den siger sådan en som mig mere om stedet, stemningen, hvordan man holder styr på jagten. Det er ca.30 år siden at jeg opdagede, at ænder er meget hurtige flyvere, vi boede ved en lille mose og jeg kunne gå tur flere gange om ugen. Når de letter, ser det ud som hårdt arbejde, men når de er kommet i luften, går det stærkt. Jeg slog op dengang, og fandt ud af at ænder er en af de hurtigste “flyvere” og kommer op på 90km/t og så kan man jo pludselig se, at de mere ligner en jetjager med korte vinger, som helst vil flyve ligeud, og hvis ikke, så i hvert fald store buer, ikke små hop som svalerne.
    Jeg havde for nogle år siden den fornøjelse at møde en musikalsk kollega efter 40 år. Det var en stor glæde. Det er det især, hvis det er rare mennesker med forståelse af at livsbaner kan være meget forskellige.

    Svar

Skriv et svar

