Den årlige tur.

Hjemme igen efter den årlige jagttur til Luxembourg.
Jeg undrer mig hvert år over, at det nordlige Luxembourg ikke vrimler med danske turister.
Naturen er ovenud smuk, turen derned tager 8-10 timer hvis man kører om natten og langt de fleste taler -ud over luxembourgsk- engelsk, tysk og fransk, så der er nok at vælge imellem.
Er man sønderjyde kan man tilmed få sig lidt hjemstavnssprog med i købet, for man hilser med et “Mojn”.

Morgenerne er ofte smukke i bjergrige egne.

p1060716-2

-Og hundene venter spændt på at komme på jagt:
p1060720-2

Denne ruhårede terrier har noget af det frækkeste glimt i øjet; men den skulle efter sigende være endog særdeles ivrig efter at jage vildsvin, så man skal ikke lige stikke hånden ned til den, når der er fært.

p1060748-2

Udbyttemæssigt blev det en ren rådyrjagt i år, da vildsvinene fandt et smuthul i skyttekæden og stak bagud, uden at nogen fik skud til dem og krondyrene ikke lod sig se overhovedet.

Det blev til i alt 19 rådyr på de to dages jagt. Første dags jagt gav 15 dyr, og det var ønsket, for de havde i deres revir kun skudt 2 dyr ved den første af årets 2 drivjagter.

Det er sådan i Luxembourg, at der er krav til de enkelte jagtdistrikter om at der skydes et vist antal rådyr, for at skoven ikke beskadiges for meget af en for stor bestand.
Førstedagens jagtforening skal skyde 65 rådyr over den nugældende 3-års aftale. Der er således krav om nedlæggelse af 2-3 råbukke i forårssæsonen, og det er bestemt ikke en umulighed med den store bestand de har for øjeblikket.

Andendagens jagtrevir har lidt større kvote; men da de havde skudt godt med rådyr i starten af sæsonen, var det ikke et problem, at der “kun” lå 4 rådyr på paraden.
Også her snød vildsvinene, som man fra officielt hold ellers godt vil have reduceret i antal.

For mit vedkommende havde jeg fine poster rent naturmæssigt; men det var så ikke lige dér, at det vrimlede med vildt.
Jeg så ét rådyr i det fjerne, og et andet på skudhold, som jeg skød.

Jeg var blevet sat på post på en gammel gedesti på en stejl bjergside.

Her er det udsigten nedad:

p1060734-2
Vejen er hugget ind i bjergsiden, så hvis man mister balancen slutter rulleturen med 6-8 meters frit fald.

Opad var det samme forhold:

p1060735-2

Rådyret kom frem over bjergkammen og søgte ned mod mig mellem træerne uden i starten af opdage mig. Jeg fulgte dyret i riffelkikkerten, og da jeg havde ca. 5 meter kuglefang i bakken bagved fik den fært af mig, stod stille med front mod mig og sikrede (kontrollerede, hvad der mon var forude) et øjeblik.
Afstanden var kun 60-70 meter, og jeg havde godt hold på den, så jeg skød, selvom et skud mod fronten af et dyr kan være risikabelt.
Sidder kuglen “lige i V-udskæringen” er den øjeblikkelig dødelig; men rammes der blot 5-10 cm ved siden af, kan det ske, at dyret såres i det ene forløbs (forbens) skulderblad i stedet, og så er det om at få genladet og skudt, for et dyr kan gå langt med sådan en anskydning.
Kuglen sad præcis hvor den skulle, dyret forendte (døde) i skuddet og rullede så ned ad skråningen mindst 50 meter ned inden en væltet træstamme stoppede den fra at styrte videre ned på vejen.
Det kunne godt havde gået galt; men det lykkedes, og det var noget af en balanceakt at få dyret det sidste stykke ned til vejen ad den smalle hårnålesnoede sti.

-Og så er der den sociale side af jagten, som fylder en del i det luxembourgske. Den efterfølgende spisning i jagthytterne er en opgave i sig selv.
Altid god kraftig suppe at starte med.
Dyreryg i flødesovs med diverse den ene dag og vildsvin med hele svineriet den næste. Dessertens 2. hold hjemmegjorte flødekager i overstørrelse bliver klappet frem, medens en skål salat, som havde sneget sig ind ved andendagens middag, blev båret stort set urørt ud igen.
To dages jagt kan gå an; men 3-4 dage ville være dødelig dosis i forhold til kalorieindtagelse.

p1060767-2

 

 

4 thoughts on “Den årlige tur.

  1. Jørgen

    Jeg har da vist aldrig været i Luxembourg, men det ser jo ud til at man kan gå sig en fin tur på en smal sti hvis en trebenet stol ikke står i vejen. Ingen tvivl om at du nyder turen oven på året arbejde, herunder det med juletræerne.
    Jeg har en enkelt tilbage af 3 flasker Mosel Pinot Gris, og det interessant er at det er en vin fra Luxembourg.
    Heldigt at det kun er et par dage så overvægt ikke er det særlige kendetegn ved begivenheden!

    Svar
    1. natural2222 Post author

      Luxembourgerne går meget op i vin, og de har vist nok hvidvin af ganske god kvalitet. Mine evner inden for vinsmagning -og kendskab til vin i det hele taget- er begrænsede.

      Svar
  2. Ellen

    Du har da jagtkontakter over store dele af Europa! Det må være spændende at komme så vidt omkring og gå på jagt. Luxenbourg har vi kun kørt igennem, men ja, smukt var det.
    Hvis nu I spiste den salat, var middagene måske knap så livsfarlige 😉

    Svar
  3. natural2222 Post author

    Det ER spændende med de forskellige jagtlokaliteter og de tilhørende skikke og traditioner.
    -Og salaten: Det er vist sjældent, at en kanin bliver mere end 10 år gammel, så der må være grænser for, hvor sundt det kan være. 🙂

    Svar

Skriv et svar

